1. Introducció:
El cas que presento en l’activitat present és un reflex de la meva tasca
professional. Jo treballo en el camp educatiu formal, així que les experiències
dels casos KITE m’han orientat, m’han donat informació i m’han ajudat d’una
manera molt directa a construir el meu cas.
Treballo com a mestra tutora al cicle inicial d’un gran col·legi (aproximadament
1200 alumnes des de P2 fins a 2n de Batxillerat) d’un poble d’uns 12 mil
habitants. Aquest cas reflecteix un
treball per projectes que vam elaborar amb el nens i nenes de segon de
primària.
La pac està composta pel cas i la història complerta, per l’argumentació
de com el cas il·lustra un aprenentatge significatiu amb les TIC, l’explicació
de com els models d’experiències contribueixen a l’aprenentatge significatiu i
per últim una petita conclusió.
2- El Cas
Realitzar
entrevistes a cuiners coneguts pels alumnes
|
|||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
|||
Al llarg del segon i
tercer trimestre del segon curs de primària, treballant per PROJECTES, els
alumnes van triar treballar “Els Cuiners”.
L’activitat consistia en
triar cuiners que ells coneguessin i fer-los una entrevista en la qual
responguessin als dubtes que els nens i nenes tenien i que havíem redactat
prèviament. Aquestes entrevistes les escrivien a través del Word en un
ordinador. Finalment es va aconseguir elaborar un dossier amb les
transcripcions de les entrevistes i les fotografies que van aconseguir.
L’objectiu era aprendre de la feina d’altres persones.
|
|||
Índex
|
Contingut
|
Accés al text
|
|
Context General
|
|||
Experiència en ensenyament
|
Menys de 5 anys
|
---
|
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les fa servir a casa i a classe
|
---
|
|
Tipus d’escola
|
Primària
|
||
Localització del centre
|
Poble d’uns 15.000habitants
|
||
Connexió
|
Internet.
|
---
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aules d’informàtica.
|
---
|
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitjana
|
---
|
|
Context de la història o cas
|
|||
Nivell dels alumnes
|
2n de primària
|
---
|
|
Àrea / unitat
|
Coneixement del medi.
|
|
|
Fites en la història
|
|||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Crear un recull d’entrevistes als cuiners que coneixen.
|
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Entendre com s’han d’utilitzar les preguntes més adequades per
realitzar una entrevista, de manera de poder aconseguir la informació que
necessitem.
|
---
|
|
Tipus d’activitat
|
Treball per Projectes. Aplicació de les TIC
|
---
|
|
Activitats de la història o cas
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
Utilització del programa word de l’ordinador.
Fotografies amb camera digital.
|
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Treballant Projectes
|
---
|
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Saber quines preguntes cal fer per trobar la informació que es
desitja.
|
|
|
Dificultats trobades
|
Alguns alumnes van haver de rebre molta més atenció ja que no
trobaven quina pregunta fer.
|
---
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Un mestre de reforç que ajuda a fer les preguntes de
l’entrevista a qui els costa més.
|
---
|
|
Rol del professor
|
Guia, orientador.
Moderar la posada en comú
|
---
|
|
Rol de l’estudiant
|
Investigador, periodista.
Utilització de noves eines.
Reflexionar i posar-ho
en comú.
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Avaluació de l’aprenentatge
|
Es farà a traves de les observacions de la mestra, dels
companys i d’una posada en comú final.
|
---
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
Molt destacable si se’ls sap
motivar poden donar molt de si aquestes activitats, especialment en aquells
alumnes que tenen més dificultats amb les noves tecnologies. Moltes vegades sorprenen per
la seva creativitat i capacitat de treball.
|
|
|
Història complerta
|
|||
Entrevistador: Em pots explicar on treballes i de què?
Mestra: Sóc mestra-tutora a
cicle inicial al Col·legi Sant Josep de Sant Sadurní
d’Anoia. Aquell any estava a segon amb els mateixos alumnes que el curs
anterior. Actualment els protagonistes d’aquesta història estan fent primer
curs d’ESO.
Entrevistador: D’on va sortir la idea de fer aquesta
activitat?
Mestra: Al col·legi es feia un treball
per projectes i al segon trimestre de segon
de primària els vaig proposar que pensessin què els agradaria conèixer
millor. Anteriorment havien fet altres projectes i no havien estat gaire
engrescats. A primer havien fet el
sol i a segon (que es feia més o menys un per trimestre) havien fet el cor. Aquest darrer no els
va motivar gaire i vam trigar molt de temps en acabar-lo, tot i que son els
alumnes qui trien. Per tant havien d’escollir molt acuradament quin volien
treballar. Van sortir propostes de tota mena: com es fan els bolígrafs, com
es fan les llaminadures, les papallones, l’oïda..., però amb la que tots hi
van estar d’acord (menys un que sempre anava en contra de tot menys la seva
proposta, les llaminadures) va ser en la de conèixer els cuiners i la seva feina.
Entrevistador: Quins objectius et vas proposar?
Mestra: Des de l’inici treballar
cooperativament, però després de saber quin era el tema a treballar em vaig
proposar aconseguir que fossin capaços de formular tota una sèrie de
preguntes amb la finalitat d’extreure la informació que volíem. També volia
que els nens i les nenes s’adonessin del que s’ha de treballar i estudiar per
aconseguir allò que vols, que sense esforç no arribes enlloc.
Entrevistador: En què consistia l’activitat?
Mestra: Consistia en una entrevista que s’havia de fer per parelles a un llistat
de cuiners que els nens van fer en un buidat d’idees que vam fer a classe. A
partir d’aquell llistat es va donar a cada parella de treball a quin cuiner/a
havien de fer l’entrevista. Amb l’entrevista havien d’aconseguir resoldre els
dubtes que havien sortit a classe i que eren la font a partir de la qual es
van redactar les qüestions. Algun grup va demanar a un cuiner en particular
perquè el coneixien personalment.
Entrevistador: Com ho vàreu fer
per entrevistar-los? Aquests alumnes son força petits.
Mestra: Si, i tant ! !. Van tenir força
ajuda per part meva i per part dels pares i mares, però quan la família no
podia ajudar jo m’implicava més. Alguns cuiners se’ls va entrevistar pels
telèfon, d’altres per correu electrònic, d’altres personalment i un va venir
a l’aula a fer l’explicació (era el cuiner del col·legi).
Entrevistador: Va ser difícil
que aquestes persones volguessin col·laborar en l’entrevista?
Mestra: No. En general a tots els va fer molta gràcia, van oferir el seu temps
per contestar unes vint preguntes i van tenir la paciència d’escoltar molt
atentament a aquells alumnes que la seva lectura encara no era gaire fluïda i
d’altres que pels nervis s’encallaven força sovint. Hi van haver un parell
que no els van poder localitzar o no es van poder posar en contacte amb ells
que van ser el Martin Berasategui i l’Arzak.
Entrevistador: Què creus que els
va costar més?
Mestra: Doncs saber com posar-se en contacte amb el personatge que els havia
tocat entrevistar. Aquí és on els pares i jo vam haver d’ajudar més. També
amb els cuiners o cuineres que no trobàvem el moment per trobar-nos i fer
l’entrevista els vam enviar un correu electrònic amb les preguntes i ens les
van retornar contestades amb un altres missatge.
Entrevistador: Quins cuiners havíeu triat fer
l’entrevista?
Mestra: Doncs, no se si els recordaré tots, però van ser primer de tot el de la
nostra escola en Carles Alarcon
que havia sigut cuiner al restaurant
“l’Avi Pau” amb en Xavier Mestres, en Carles Gaig, en Sergi
Arola, en Sergi
Torres (cuiner del nostre poble i antic alumne del col·legi), l’àvia
Remei, en Carlos Arguiñano, la Carme
Ruscalleda, la Montse Estruch, en Ferran
Adrià (Eduard
Xatruch), la Mey Hoffmann, en Jordi
Butron, i la Mireia Carbó.
Entrevistador: Caram, els has recordat tots?!
Mestra: No, tots no, però això vol dir que ho vam viure molt intensament. Algún
me l’hauré deixat. Amb els nens vam anar a Barcelona a visitar l’escola del
Jordi Butron “Espai Sucre” i després vam anar a l’escola
d’hosteleria de la Mey Hoffmann. Els va encantar. Per poc no vam
poder anar al taller del Ferran Adrià ja que feia poc que s’havia traslladat
ja a Roses (no sé si saps que es passa uns mesos al taller de Barcelona
innovant plats i després al seu restaurant de Roses “El Bulli”), però em va
convidar a que li fes una visita al Bulli,
i va ser on vaig fer l’entrevista de part dels nens al cap de cuina del mon
salat l’Eduard Xatruch.
Entrevistador: Quina valoració en fas?
Mestra: Molt positiva,
pensa que després del fiasco del treball del cor, el repte era molt gran. El
fet de transcriure les entrevistes al word ja els va agradar molt, però vam
buscar fotografies dels cuiners que no van poder fer fotos i els vaig
ensenyar a inserir-les dins els seu escrit. Mai els havia vista tan
engrescats.
Entrevistador: Doncs molt bé, moltes
gràcies per explicar-nos la teva experiència, i pel temps que m’has dedicat.
Mestra: De res, ha estat un plaer.
|
3- Argumentació perquè el cas il·lustra un aprenentatge significatiu
recolzat per les TIC
Per argumentar si el meu cas il·lustra o no un aprenentatge significatiu
el compararé i comprovarem si aquest cas acompleix o no els principis de
l’aprenentatge significatiu treballats al mòdul 2: “TIC i aprenentatge significatiu: una
perspectiva constructivista” de l’autor David Jonassen.
Principis:
1.
Actiu:
Si s’acompleix aquest principi, ja que els alumnes són conscients del
que han de fer i del procés d’aprenentatge que adquiriran amb l’activitat.
2.
Constructiu:
Aquest principi també es dóna, ja que un cop realitzada l’activitat i
mitjançant una reflexió personal i la posada en comú global, els alumnes
amplien els seus coneixements previs.
3.
Col·laboratiu:
La posada en comú i l’aportació personal de cadascun dels participants a
la resta fa que aquest principi es doni en l’activitat com a part de l’aprenentatge
significatiu.
4.
Intencional:
L’objectiu de l’activitat és conèixer una professió interessant sobre la
que els nens coneixen, alguns trets veient programes televisius. Els alumnes
són conscients d’aquest objectiu i realitzen l’activitat per aconseguir-ho, amb
la qual cosa aquest principi d’intencionalitat si es dóna.
5.
Conversacional:
Una part important de l’activitat és la realització de l’entrevista i la
posterior posada en comú. El diàleg és una part important per que hi hagi
aprenentatge, amb la qual cosa també és dóna aquest principi.
6.
Contextualitzat:
L’activitat del cas està situada totalment en tasques significatives del
món real, en experiències quotidianes que els expliquen els entrevistats. Per
aquesta raó és una activitat contextualitzada, ja que a partir d’experiències
reals els alumnes són capaços de posar-se en el lloc de l’entrevistat, per al
final amb les respostes obtingudes poden fer una valoració personal de les
seves capacitats i poden aprendre que hi ha diverses maneres d’arribar a
exercir una professió.
7.
Reflexiu:
Aquest principi és part de l’objectiu final de l’activitat amb la qual
cosa sí es dóna.
4-Explicació de quina manera els models
d’experiències poden contribuir a l’aprenentatge significatiu
Quan estava llegint els apunts sobre la construcció de models
d’experiències (històries), on aquestes històries ens ajuden a aprendre, m’ha
recordat molt a alguns llibres d’autoajuda. En aquests llibres, com per exemple
els de Jorge Bucay, mitjançant històries explicades per un personatge, ens fa
reflexionar i aprendre sobre les problemàtiques quotidianes de la vida. Crec
que és un exemple clar de com els models d’experiències poden contribuir a
l’aprenentatge significatiu, encara que en aquest cas en un altre nivell.
Com a mestra m’interessa molt aquesta tipologia de casos, ja que és una
manera pràctica de fer entendre als alumnes experiències diferents que els
poden fer raonar, reflexionar i comparar amb la seva experiència personal per
treure’n un profit. A més de mestra, com a mare també m’interessa aquells
llibres de històries que poden ajudar als nens a entendre conceptes com l’avarícia,
la mort, la por, la gelosia, etc.
He pogut comprovar que hi ha molts casos, mitjançant la base de dades
KITE, en les que s’expliquen experiències significatives amb les noves
tecnologies. Ha estat molt interessant poder accedir i veure les diferents
temàtiques i casos. L’anglès ha estat el gran problema, per les persones com jo
que en saben poc. Però la tecnologia també està a favor dels qui no en sabem i
amb diversos programes de traducció (alguns els he usat gràcies als companys de
l’aula) he pogut remenar per la base de dades amb la que hem treballat. Remenant
i mirant he trobat un cas que m’ha cridat l’atenció, és el 8401-1 que va sobre
la creació d’un powerpoint sobre l’autobiografia dels estudiants. Crec que pot
ser molt motivador i engrescador que els nens i nenes (que son tan
egocentristes) puguin parlar una mica d’ells de la seva curta vida, a part que
és un motiu de centrar l’atenció dels pares en ells i fer-los col·laborar
activament amb els seus fills.
Respecte als casos
dels meus companys, cal dir que tots són molt interessants, però el que més
m’ha cridat l’atenció és el de la Sonia Carmona
Romera amb el seu cas “Projecte apadrinem una escultura”. L’he
trobat interessant per que estic a favor de que els alumnes han d’aprendre a
reconèixer el seu entorn més proper, conèixer la seva història, els seus
costums i aquest projecte el trobo atractiu i molt motivador per als alumnes
que el realitzen. És un bon cas i una bona experiència de la qual els alumnes
poden aprendre molt sobretot de la història de la seva localitat..
Les TIC
han tingut un paper facilitador durant tot aquest procés d’aprenentatge
significatiu. El seu ús, tant directe com indirecte (base de dades, cercadors,
fòrum, etc) han permès el fet de poder construir nous aprenentatges. És una
mostra més de la funció de suport de les TIC en el procés: són mitjans i no
finalitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada