dilluns, 28 de desembre del 2009

DISSENY D’ACTIVITAT D’APRENENTATGE

1- Introducció
Aquesta pac és la culminació final de tot el treball realitzat durant el semestre a aquesta asignatura. Es parteix d’un problema significatiu al que s’haurà de respondre mitjançant les TIC.


El projecte que he dissenyat i portat a la pràctica tracta sobre per què celebrem el Nadal d’aquesta manera. L’àmbit d’actuació és l’escolar. Parteixo del problema de que hi ha diferents maneres de celebrar el Nadal i els nens i nenes no sabem per quina raó es menja sopa el dia de Nadal, per què es fa cagar el Tió, per què mengem torrons...


Aquest pac consta de les següents parts: el dissenys desenvolupat de l’activitat, petit mapa conceptual on es vegi on es situa l’activitat realitzada en relació a les possibilitats de les TIC i l’aprenentatge significatiu, descripció del procés seguit, avaluació de l’aprenentatge aconseguit, avaluació tecnològica del disseny, conclusions i annex.

2- Disseny de l’activitat

LES TRADICIONS DEL NADAL


Descripció dels agents personals:




Aprenents: Els alumnes de quart de primària no saben d’on provenen les tradicions al voltant del Nadal.


Mediadors:  La professora d’informàtica que els guiarà a saber fer la recerca a través d’una webquest que es nodreix de la xarxa.


*Tecnologia mediadora:




Ordinador.
Internet.
Power point.
Correu electrònic.
Cercador de pàgines web.


Descripció del problema de partença:




Ja arriba el temps de Nadal (l’Advent) i amb ell els preparatius de llums, arbres, decoracions, tió, torrons, neules, regals, pessebre ... Però sabem d’on prové tota aquesta parafernàlia? Quina és la raó per fer-ho d’aquesta manera? Què hi ha de tradició i què hi ha d’innovació?


Característiques del problema:




El problema plantejat sorgeix d’una necessitat de l’alumnat que sent la necessitat d’investigar. El context en que es planteja el problema és l’àmbit social i familiar (decisions de la vida). El nivell d’estructuració és un resultat infinit, és a dir que no s’acaba amb un producte, en aquest cas és un treball que pot continuar amb la recerca d’altres maneres de celebrar el Nadal, altres cultures, es pot aprofundir més... I el nivell d’abstracció es situa personalment, és a dir que les decisions es prenen de manera personal. Tothom prendrà com a punt de referència els costums de casa seva (família) de com celebren aquestes festes.


Manera com es planteja el problema a l’aprenent:




Des que tenim ús de raó que hem celebrat el Nadal de la mateixa manera, però perquè ho fem així, quina raó hi ha?




Context de l’activitat:




L’activitat es realitzarà a l’aula d’informàtica que és on està l’ordinador i la connexió a internet. L’activitat es portarà a terme durant dos mesos al llarg de la classe d’informàtica que consta d’una hora setmanal.


Característiques dels aprenents:




Els alumnes que faran aquesta activitat seran els de quart de primària. L’alumnes de quart ja ténen força autonomia amb l’ordinador ja que els agrada molt. Des de p-5 que fan una hora setmanal d’informàtica on aprenen a utilitzar el ratolí, encendre i apagar l’ordinador i jugar a jocs educatius, tot això els ha donat força destresa en el maneig de l’ordinador. Actualment fan una hora  per setmana informàtica, on es potencia la utilització de l’ordinador mitjançant jocs educatius, també els ensenyen el word i el paint.


Competències que els aprenents han d’assolir:




- Utilitzar correctament el ratolí.
- Saber obrir el programa del webquest.
- Saber buscar informació per internet.
- Intentar ser el més autònoms possible i tenir paciència.
Continguts:




Conceptuals:
- Saber que és un ordinador.
- Saber que és un ratolí.
- Saber que són els programes d’ordinador.
- Saber que és internet.


Procedimental:
- Saber utilitzar l’ordinador i el ratolí (encendre i apagar l’ordinador)
- Saber buscar els programes que volen treballar (paint, power point).
- Saber buscar per internet.


Actitudinal:
Tenir paciència i saber esperar el torn.
Ser autònom al realitzar l’activitat.
Mantenir la concentració i l’atenció en l’activitat que es realitza.
Ser creatius.


Previsió de la seqüència d’activitats, orientacions per a l’acció i breu descripció de la previsió del paper mediador de les TIC:




El primer dia de classe d’informàtica es faran els grups de treball i cadascú triarà el rol que més li agradi per seguir les instruccions de la webquest. Han d’aprendre a pactar i raonar perquè volen assumir un paper o un altre. Després hauran de seguir les instruccions que els ofereix la webquest per poder arribar a extreure tota la informació necessària.


Fonamentació psicopedagògica:




El problema triat surt d’una curiositat que va sorgir en un debat a l’aula. A partir d’aquí s’aprofita per ensenyar als nens a utilitzar les noves tecnologies d’una manera diferent a la que utilitzen normalment. Es pretén solucionar un problema i a la vegada que els nens siguin conscients del que les noves tecnologies poden arribar a fer, en aquest cas a jugar aprendre conceptes que no estan als llibre de text.


Procediments i criteris d’avaluació:




Per a l’avaluació es tindrà en compte el resultat final de l’activitat i l’actitud dels infants envers l’activitat (si s’han concentrat, si han sabut esperar el torn, el nivell de paciència, si han escoltat, la creativitat, la motivació, etc.). Al final de la webquest hi ha una avaluació a seguir.




3- Mapa conceptual





















El primer dia de classe d’informàtica se’ls ha explicat l’activitat que havien de fer. Es faran els grups de treball i cadascú triarà el rol que més li agradi per seguir les instruccions de la webquest. Els grups es faran de quatre persones corresponents als quatre rols que intervenen a la webquest i es repartiran en dos ordinadors.


Els i les alumnes engeguen l’ordinador, introdueixen el nom d’usuari i la contrasenya. Aquesta part la fan sols ja que fins aquí són bastant autònoms, degut a que aquesta activitat la dominen força bé des de primer de primària, que es quan es comença a introduir aquest aprenentatge.


S’han assegut de dos en dos i, per tant, cada grup disposa de dos ordinadors, el que facilita la tasca d’ajuda entre els membres del grup.








Un membre del grup escriu l’adreça que la mestra ha escrit a la pissarra corresponent a la webquest que usarem per treballar. Va ser una feina feixuga que va requerir l’ajut de la mestra a causa d’alguns signes que no sabien a quina tecla eren.  Es va trigar més del temps que s’havia previst en un inici degut a aquest imprevist. Per agilitar la feina la mestra escrivia l’adreça ella mateixa.


4.    Llegir atentament la tasca que cal realitzar.
  
Un cop els alumnes tenen la pàgina de la webquest a la seva pantalla comencen a llegir les instruccions per tal de saber quina tasca ha de fer cadascú. La mestra els va tornar a explicar en paraules encara més entenedores per a ells en què consistia l’activitat, què havien de preveure, com ho havien de buscar, quin seria els treball posterior. Calia tenir una darrera oportunitat de resoldre els dubtes previs que poguessin tenir. Se’ls va recomanar que, encara que cadascú exercís un rol, que havien de fer el treball juntament amb la parella amb qui compartien l’ordinador.


5.    Obrir el word i fer la presentació del treball.
  
Se’ls explica com obrir el programa Word i se’ls ajuda a crear títols. Anem pas per pas, ja que encara que no sigui un programa complicat ells no l’havien utilitzar gairebé mai fins ara. Trien les lletres, els colors i els efectes d’animació i transició. Aquesta última part és la que han trobat més divertida i han estat força estona provant els diferents efectes. Però finalment hem estat més pràctics i s’ha utilitzat sense animació.


6.    Cercar informació per la xarxa.


Un cop acabada la presentació del treball, se’ls ha explicat què és una pàgina web i com funciona. Hem cercat informació comuna tots junts per practicar.


En acabar el primer contacte amb la xarxa han treballat sols amb la supervisió contínua de la mestra ja que va ser quan més dubtes i temors van sorgir, malgrat que tan sols havien d’anar clicant les links incloses a la webquest. Els alumnes, en general, es feien una mica embolic a l’hora de seleccionar la informació que havien triat per incloure en el seu treball. La seva inseguretat feia que no s’atrevissin a fer gaire cosa si se’ls supervisava la feina sovint. Per aquesta raó es va trigar força més estona de la que en un inici s’havia programat. En canvi, van haver un parell de grups que funcionaven força sols.


Entre ells també es van ajudar molt. De fet, cada treball el van fer la parella enlloc de qui tenia el rol assignat.




7.    Afegir la informació i imatges en un arxiu word.


A mida que anaven trobant la informació l’anaven afegint a un full word per després redactar-ho amb coherència i triant la informació més escaient per al que volien dir. Se’ls va explicar com es passava el corrector ortogràfic.


També es va haver d’explicar (hi havia una minoria que ja sabia com fer-ho) com s’inseria una imatge i com manipular-la mínimament. Aquesta va ser una de les parts més divertides i creatives. S’ho van passar molt bé buscant imatges pel google.


Un cop ja tenien la redacció i les imatges al document el van revisar des de la pantalla i quan van dir que estava tot correcte la mestre també ho va revisar per controlar les incoherències que el corrector no detectés, i es va enviar a imprimir.
L’avaluació és del tot positiva. Hem vist com els aprenents han consolidat el que ja sabien fer mitjançant la realització de part de l’activitat de manera autònoma.


Han assolit les competències que ens haviem plantejat:


*     Utilitzar correctament el ratolí
*     Saber obrir el programa del webquest.
*     Saber buscar informació per internet.
*     Intentar ser el més autònoms possible i tenir paciència.


Tots vint-i-quatre nens i nenes han fet un aprenentatge significatiu ja que ho han fet mitjançant la pràctica, que és la millor manera d’aprendre. Cal destacar l’interès que els alumnes han posat al realitzar l’activitat, per una part per què han fet una activitat nova utilitzant exclusivament les noves tecnologies i per una altra per que sabien que fent l’activitat aprendrien alguns aspectes d’una festivitat propera que els engresca molt, la qual cosa els ha motivat encara més.


Aquesta part també ha estat molt positiva. Els passos del disseny s’han seguit tal i com estaven marcats, l’únic que no s’ha fet igual és la temporalització ja que s’ha destinat més temps del que s’havia pensat en un inici. La festa final no es va poder fer degut a aquesta manca de temps, però després de festes es farà un repàs i es pactarà amb els nens i nenes com podem arrodonir el treball.


Respecte a la utilització de nous programes  els alumnes han estat molt atents i han seguit els passos tal i com els anàvem indicant. Tot i que aquestes eines no les han d’usar de manera autònoma (pel perills que es poden trobar a la xarxa), ja se’ls ha explicat que per a ells encara són força perilloses tal i com els van explicar els curs passat els mossos d’esquadra que ens van fer una conferència dels perills d’internet. Sí que cal destacar l’interés que han demostrat i la predisposició en utilitzar aquestes noves eines.


7- Conclusió


Aquesta activitat ha requerit que m’esforcés moltíssim a utilitzar la meva creativitat. En un principi no sabia per on començar.


Tot això ha fet que el que havia llegit als apunts anés prenent més sentit, ja que he partit d’un problema real i li he donat una solució mitjançant la creació del disseny d’una activitat que s’ha posat en pràctica.


Ha estat una activitat molt útil i de la qual realment he adquirit un aprenentatge significatiu. He pogut comprovar, mitjançant la pràctica de l’activitat, que si una activitat està ben dissenyada és més fàcil portar-la a la pràctica. També cal destacar el que poden arribar a aprendre els aprenents, i la importància que els hi pot donar a les noves tecnologies.  Cal tenir en compte que la temporalització ha de ser prou flexible per poder anar al ritme d’aprenentatge dels alumnes. En aquest cas m’ha faltat temps per poder fer la festa final de la que parla la Webquest, però des que vaig poder posar a la pràctica aquesta activitat em quedaven molt poques sessions per treballar. Per això vaig prioritzar i no vam preparar res de la festa, i, en canvi, tota la part en la que intervenien les Noves Tecnologies es va fer i acabar.


La praxis sempre és o hauria de ser significativa, és la que dóna sentit a les teories, és la manera de veure, per arribar a entendre, el que està escrit de manera teòrica. En aquest cas els alumnes anaven relacionant la informació que obtenien amb la seva experiència anual amb les festes del Nadal, i això els va ajudar a comprendre-ho significativament.


Finalment volia fer palès l’entusiasme dels nens quan els vaig explicar en què consistia la feina, em vaig sentir molt motivada i ells també. Aquest entusiasme no va defallir gens, més aviat al contrari, ja que a cada moment de les sessions en quant trobaven el que cercaven em cridaven per a que anés a veure què havien trobat. Van ser unes horetes molt agradables, encara que força atabaladores, perquè no donava a l’abast de passar pels grups, tots em cridaven alhora.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada